Збільшити розмір шрифту

04.03.2021

Головна | Новини

Реагування у сфері державної реєстрації: принципи і підходи, що застосовуються Колегією Мін’юсту

Заходи реагування на порушення законодавства в сфері державної реєстрації мають бути справедливими і адекватними, а санкції — співмірними характеру порушень. Такою професійною філософією послуговуються в своїй діяльності члени Колегії з розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України.

Іван Кородюк: «Ключовим завданням процедури оскарження реєстраційних дій в адміністративному порядку є ефективний захист прав та законних інтересів власників нерухомості та бізнесу. З огляду на вказану мету і ґрунтуючись на загальних принципах справедливості та співмірності, заходи реагування на незаконні реєстраційні дії повинні бути пропорційними характеру встановлених порушень.

Обставини кожної реєстраційної справи, яка стає предметом колегіального розгляду, детально досліджуються. При цьому Колегія зважає на те, чи не пов’язані допущені порушення з існуючими прогалинами в профільному законодавстві, недосконалістю, складністю тлумачення і застосування його норм, або чи не стали вони наслідком збоїв у роботі державних реєстрів.

Реалізуючи повноваження у сфері державної реєстрації згідно з профільними законами України — «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»,

Міністерство юстиції України та його територіальні органи за результатами розгляду скарг приймають вмотивовані рішення про тимчасове блокування або ж анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно чи Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Приймаючи такі рішення Мін’юст виходить із того, що застосування до державного реєстратора заходів реагування у вигляді тимчасового блокування або анулювання доступу до реєстрів має бути необхідною і достатньою санкцією для попередження нових порушень та зловживань у сфері державної реєстрації.

У своїх висновках Колегія наголошує на тому, що встановлення факту умисного або недбалого здійснення державним реєстратором своїх повноважень, що має наслідком порушення прав громадян або інших суб’єктів цивільно-правових відносин, беззастережно потребує вжиття відповідних заходів реагування.

Особлива увага приділяється як виявленню очевидних реєстраційних порушень, ознакою яких може бути систематичність та повторюваність незаконних дій, так і встановленню обставин, які в подальшому перешкоджають або унеможливлюють поновлення порушених прав скаржника.

Скажімо, умисне проведення подальших реєстраційних дій, які стають на заваді виконанню наказів Мін’юсту, прийнятих за результатом розгляду скарг.

За умови встановлення фактів та обставин, які стали наслідком очевидних неправомірно прийнятих рішень або проведених реєстраційних дій, до відповідного суб’єкта Міністерством юстиції застосовуються найсуворіші заходи реагування.

У випадку виникнення обґрунтованих сумнівів щодо належності поданих документів та осіб, які звертаються до реєстратора, радимо у своїй практиці застосовувати всі можливі законодавчі механізми для здійснення відповідної перевірки, задля прийняття правомірних рішень та проведення законних реєстраційних дій».