Збільшити розмір шрифту

04.05.2022

Головна | Новини

Проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно в умовах воєнного стану

Постановою Уряду від 19 квітня 2022 року № 480 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо діяльності нотаріусів та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану» (далі – Постанова) були внесені зміни до низки нормативно-правових актів, зокрема до  Постанови Кабінету Міністрів України від  06 березня 2022 року № 209 «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану».

Варто зазначити, що даними змінами передбачені, у тому числі особливості проведення державної реєстрації  речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі-державна реєстрація прав) та отримання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі – Державний реєстр прав) в умовах воєнного стану та протягом одного місяця з дня його припинення або скасування.

Відповідно до змін, державна реєстрація прав, крім державної реєстрації, що відповідно до законодавства здійснюється в автоматичному режимі, проводиться виключно:

  • державними реєстраторами речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що перебувають у трудових відносинах із суб’єктом державної реєстрації/суб’єктом державної реєстрації прав, посадовими особами Міністерства юстиції, його територіальних органів (далі - посадові особи), включеними до затвердженого Міністерством юстиції переліку державних реєстраторів та посадових осіб, якими в умовах воєнного стану проводиться державна реєстрація (далі - Перелік). Перелік може передбачати обмеження (умови) проведення включеними до нього державними реєстраторами, посадовими особами реєстраційних дій;
  • нотаріусами, включеними до затвердженого Міністерством юстиції переліку нотаріусів, якими в умовах воєнного стану вчиняються нотаріальні дії щодо цінного майна;
  • державними та приватними виконавцями відповідно до повноважень, визначених законом, перелік яких письмово повідомляється Міністерством юстиції технічному адміністратору Державного реєстру прав.

Посадові особи мають право приймати рішення про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, якщо відповідні обмеження (умови) не передбачено переліком.

Окрім того, Постановою визначено, що державна реєстрація прав проводиться посадовими особами незалежно від місцезнаходження нерухомого майна, якщо відповідні обмеження (умови) не передбачено переліком.

Вищезазначена Постанова також містить ряд заборон, зокрема забороняється:

державна реєстрація права власності (довірчої власності) на підставі договорів щодо відчуження нерухомого майна, про встановлення довірчої власності на нерухоме майно (у тому числі договорів про внесення змін до таких договорів або їх розірвання (припинення), які укладені від імені фізичної особи - відчужувача (довірчого засновника) на підставі довіреності;

державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на підставі договорів, посвідчених нотаріусом у період з 25 лютого 2022 року до дня його включення до переліку нотаріусів;

державна реєстрація права власності на нерухоме майно до закінчення одного місяця з дня проведення попередньої державної реєстрації права власності на таке майно, крім випадків, коли право власності набуто у порядку спадкування або державної реєстрації прав у результаті визначення розміру часток у праві спільної сумісної власності;

державна реєстрація права власності на нерухоме майно:

- у зв’язку з передачею майна у власність юридичної особи як внесок (внесення майна до статутного (складеного) капіталу (статутного фонду), вступні, членські та цільові внески членів кооперативу тощо);

- у зв’язку з передачею майна у власність фізичним та юридичним особам, що вийшли із складу засновників (учасників) юридичної особи;

- на підставі договору іпотеки за споживчим кредитом, що містить застереження про задоволення вимог іпотекодержателя шляхом набуття права власності на предмет іпотеки;

Також варто зазначити, що даною Постановою передбачено механізм передачі територіальним органом Міністерства юстиції  заяв/документів, які були подані для державної реєстрації прав до введення воєнного стану та перебувають на розгляді державного реєстратора, нотаріуса, не включеного до переліку/переліку нотаріусів (а також нотаріуса, включеного до переліку нотаріусів із застереженням про заборону нотаріального посвідчення договорів щодо відчуження корпоративних прав). Передача таких заяв відбувається на підставі відповідного письмового звернення:

державного реєстратора, нотаріуса, в якого заява/документи для державної реєстрації були на розгляді до введення воєнного стану;

заявника за заявою/документами для державної реєстрації;

державного реєстратора, нотаріуса, включеного до переліку/переліку нотаріусів, до якого звернувся заявник за заявою/документами для державної реєстрації.