Збільшити розмір шрифту

04.07.2022

Головна | Новини

Примусове вилучення майна держави-агресора як один із механізмів відповідальності російської федерації за шкоду, завдану збройною агресією

Розглядаючи формування механізму відшкодування збитків, завданих збройною агресією російської федерації, варто відзначити Закон України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності російської федерації та її резидентів» від 03.03.2022 № 2116-IX.

Основні тези Закону № 2116-IX:

  • Закон № 2116-IX встановлює правову можливість примусового вилучення об’єктів права власності російської федерації та об’єктів права власності її резидентів з мотивів суспільної необхідності (включаючи випадки, за яких це вимагається військовою необхідністю) на користь держави Україна.
  • Примусове вилучення здійснюється як стосовно майна держави-агресора, так і щодо майна її резидентів. До категорії резидентів віднесено наступних осіб:
  • юридичні особи (їх філії, представництва), що здійснюють свою діяльність відповідно до законодавства України на території України, засновником (учасником, акціонером) або бенефіціаром яких прямо або опосередковано є російська федерація;
  • юридичні особи, засновником (учасником, акціонером) або бенефіціаром яких є російська федерація та/або у яких російська федерація прямо або опосередковано має частку у статутному (складеному) капіталі, акції, паї, інше членство (участь у будь-якій формі) у юридичній особі.

 

Важливо! Про фізичних осіб (наприклад – громадян російської федерації) та їх майно в Законі № 2116-IX мова  не ведеться. За наявності відповідних правових підстав майно фізичних осіб може бути вилучене шляхом застосування механізму санкцій, передбачених Законом України від 12.05.2022 № 2257-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності санкцій, пов’язаних з активами окремих осіб».

Згідно Закону 2116-IX може бути примусово вилучене наступне майно: рухоме і нерухоме майно, кошти, вклади у банках, цінні папери, корпоративні права, інше майно (активи), що знаходяться (зареєстровані) на території України та безпосередньо або через афілійованих осіб належать російській федерації та її резидентам.

 

Особливості примусового вилучення майна:

  • Рішення про примусове вилучення в Україні об’єктів права власності російської федерації та її резидентів приймається Радою національної безпеки і оборони України та вводиться в дію указом Президента України.
  • Проект відповідного рішення вноситься Кабінетом Міністрів України та має містити перелік об’єктів права власності, що підлягають вилученню; їх ідентифікацію (місцезнаходження, реєстраційні дані, тощо); найменування осіб, чиї об’єкти права власності вилучаються; строки проведення примусового вилучення кожного об’єкта.
  • Примусове вилучення в Україні об’єктів права власності російської федерації та її резидентів здійснюється без будь-якої компенсації (відшкодування) їх вартості.
  • Вилучені об’єкти передаються в господарське відання на тимчасовій або постійній основі спеціалізованому державному підприємству, яке створюється Кабінетом Міністрів України.
  • Власником вилучених об’єктів є держава в особі Кабінету Міністрів України. Право власності на вилучені об’єкти реєструється за державою на підставі Указу Президента України про введення в дію відповідного рішення РНБО.
  • Будь-які судові спори щодо даного майна, в тому числі ухвалення судами рішень про забезпечення позовів, не зупиняє рішення РНБО про примусове вилучення об’єктів права власності, а також не може бути перешкодою для реєстрації майна за державою.

 

Прийняття даного Закону має важливе значення для формування механізму відшкодування шкоди, завданої збройною агресією російської федерації, оскільки вилучене майно можна буде використати в майбутньому як одне з джерел відшкодування збитків, завданих Україні та її громадянам в наслідок бойових дій.