Збільшити розмір шрифту

18.01.2023

Головна | Новини

Зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 164 “Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану” від приватної нотаріуски А.Літвінчук

Згідно зі змінами до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 164 “Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану” незавершені нотаріальні дії за зверненням особи, пов’язаної з державою-агресором, зупиняються.

Нотаріус відмовляє у вчиненні нотаріальної дії у разі звернення особи, пов’язаної з державою-агресором.

Щодо визначення терміну “особа, пов’язана з державою-агресором”, то підпункт 1 пункту 1 Постанови 164 в редакції Постанови 719 містить відсильну норму до постанови Кабінету Міністрів України від 3 березня 2022 р. № 187 “Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією російської федерації”, відповідно до підпункту 1 пункту 1 якої, особами, пов’язаними з державою-агресором, є:

-громадяни російської федерації, крім тих, що проживають на території України на законних підставах;

-юридичні особи, створені та зареєстровані відповідно до законодавства російської федерації;

-юридичні особи, створені та зареєстровані відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є:

-російська федерація,

-громадянин російської федерації, крім того, що проживає на території України на законних підставах,-юридична особа, створена та зареєстрована відповідно до законодавства російської федерації.

Згідно Інформаційного листа ЩОДО ПОСТАНОВИ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ «ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ДЕЯКИХ ПОСТАНОВ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ЩОДО ДІЯЛЬНОСТІ НОТАРІУСІВ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ ЄДИНИХ ТА ДЕРЖАВНИХ РЕЄСТРІВ, ДЕРЖАТЕЛЕМ ЯКИХ Є МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ, В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ» ВІД 19 КВІТНЯ 2022 РОКУ № 480, встановлена цією нормою особливість щодо зупинення нотаріальної дії стосується лише незавершених нотаріальних дій, діє незалежно від того, чи такі особи звертаються особисто чи через представника, а також, що такі дії не зупиняються, якщо за їх вчиненням звернувся громадянин російської федерації, який проживає на території України на законних підставах або юридична особа, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку у статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є громадянин російської федерації, який проживає на території України на законних підставах. Щодо з’ясування значення терміну «проживання на території України на законних підставах» необхідно зазначити наступне. 

Відповідно до статті 1 Закону України «Про громадянство України» проживання на території України на законних підставах - проживання в Україні іноземця чи особи без громадянства, які мають у паспорті громадянина колишнього СРСР зразка 1974 року відмітку про постійну чи тимчасову прописку на території України або зареєстрували на території України свій національний паспорт, або мають посвідку на постійне чи тимчасове проживання на території України, або мають військовий квиток, виданий іноземцю чи особі без громадянства, які в установленому порядку уклали контракт про проходження військової служби у Збройних Силах України, або мають посвідчення біженця чи документ, що 3 підтверджує надання притулку в Україні. Разом з тим, правовий статус іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні, визначається Законом України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», що є спеціальним в частині визначення їх статусу. 

Випадки проживання іноземців на території України на законних підставах визначені частинами 1-3, 17,19 статті 4 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», а саме:

-іноземці, які іммігрували в Україну на постійне проживання, що підтверджується посвідкою на постійне проживання;

-іноземці, яких визнано біженцями в Україні або яким надано притулок в Україні, вважаються такими, які постійно проживають на території України з моменту визнання біженцем в Україні або надання притулку в Україні. Постійне проживання на території України біженців підтверджується посвідченням біженця; -іноземці, яких визнано особами, що потребують додаткового захисту, або яким надано тимчасовий захист в Україні, вважаються такими, які на законних підставах тимчасово проживають на території України на період дії обставин, за наявності яких додатковий чи тимчасовий захист було надано. Тимчасове проживання на території України таких іноземців підтверджується посвідченням особи, яка потребує додаткового захисту в Україні, або посвідченням особи, якій надано тимчасовий захист в Україні;

-іноземці, які до прийняття рішення про припинення громадянства України постійно проживали на території України і після прийняття рішення про припинення громадянства України залишилися постійно проживати на її території, вважаються такими, які постійно проживають в Україні; 

-іноземці, які в установленому порядку уклали контракт про проходження військової служби у Збройних Силах України, вважаються такими, які на законних підставах тимчасово проживають на території України на період дії контракту про проходження військової служби у Збройних Силах України. Тимчасове проживання на території України таких іноземців підтверджується військовим квитком рядового, сержантського і старшинського складу. 

Іноземці, які прибули в Україну та отримали посвідку на тимчасове проживання, перебувають в Україні з інших підстав, відповідно до статті 4 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» вважаються такими, що перебувають на території України на законних підставах. Зважаючи на: 

-широкий перелік категорій іноземців, визначених частинами 4-16, 18, 20 статті 4 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», що вважаються такими, що перебувають на території України на законних підставах, 

-широкий перелік підстав, які дають право на отримання посвідки на тимчасове проживання,

-високовартісність операцій з нерухомістю та корпоративними правами; 

-наявність законодавчої колізії у регулюванні даного питання, застосування терміну «проживання на території України на законних підставах» відповідно до частини 1 Закону України «Про громадянство України» без урахування положень статті 4 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» не є безспірним. До прийняття та набрання чинності законом щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов’язаних з державою-агресором, нотаріус відмовляє у вчиненні нотаріальної дії (крім нотаріальної дії із засвідчення справжності підпису на заяві про 4 вихід з громадянства російської федерації та посвідчення заповіту військовополоненого) у разі звернення за вчиненням нотаріальної дії:  громадянина Російської Федерації, крім того, що проживає на території України на

-законних підставах,  юридичної особи, утвореної та зареєстрованої відповідно до законодавства:

-російської федерації, або  юридичної особи, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником;

-(акціонером), що має частку у статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є: - громадянин російської федерації, крім того, що проживає на території України на законних підставах, або -юридична особа, утворена та зареєстрована відповідно до законодавства російської федерації. 

Отже, у разі звернення громадянина російської федерації для засвідчення справжності підпису на заяві про вихід з громадянства російської федерації або для посвідчення заповіту військовополоненого, нотаріус вчиняє нотаріальну дію, якщо немає інших передбачених законом підстав для відмови у вчиненні нотаріальної дії.