Збільшити розмір шрифту

16.02.2023

Головна | Новини

Оскарження рішень, дій або бездіяльності у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань до територіальних органів Міністерства юстиції України

Відповідно до частини першої статті 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (далі – Закон) рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені, зокрема, до територіальних органів Міністерства юстиції України.

 

Територіальні органи Міністерства юстиції України, в межах повноважень наданих Законом, розглядають скарги на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації (крім скарг на проведені державним реєстратором реєстраційні дії), які здійснюють діяльність у межах території, на якій діє відповідний територіальний орган.

 

Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Одеса) здійснює свою діяльність у межах території Миколаївської, Одеської, Херсонської, Дніпропетровської, Запорізької та Кіровоградської областей, та відповідно, розглядає скарги на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації, що діють в межах визначених територій.

 

Варто зазначити, що скарги у сфері державної реєстрації можуть бути подані до територіальних органів Міністерства юстиції України особою, права якої порушено. Для оскарження рішень, дій або бездіяльності державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації Законодавством визначено відповідний строк.

 

Так, законодавством встановлено, що скарга у сфері державної реєстрації може бути подана для розгляду протягом двох місяців з дня, коли особа (скаржник) дізналася чи могла дізнатися про порушення своїх прав, але не пізніше одного року з дня прийняття відповідного рішення, здійснення дії або бездіяльності.

 

Під час складання скарги у сфері державної реєстрації скаржникам варто враховувати відповідні вимоги до її оформлення, які визначені в частині четвертій статті 34 Закону.

 

Отже, скарга на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації подається у письмовій формі та має містити відомості про прізвище, ім’я, по батькові (найменування) скаржника, його місце проживання (місцезнаходження), номер телефону та/або адресу електронної пошти, суть (реквізити) оскаржуваного рішення, дій або бездіяльності, обставини, якими обґрунтовується порушення прав скаржника, а також прохання (вимоги) скаржника та дату складення скарги. Якщо з дня прийняття оскаржуваного рішення, здійснення дії або бездіяльності спливло більше двох місяців, скарга має містити також відомості про дату, коли скаржник дізнався про порушення своїх прав.

 

Скарга на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації має бути підписана скаржником. Така скарга може бути подана в електронній формі, за умови підписання її скаржником з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри.

 

До скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації можуть бути додані документи (їх копії), що підтверджують порушення прав скаржника. А вразі подання її представником скаржника, додається довіреність чи інший документ, що підтверджує його повноваження, або копія такого документа, засвідчена у встановленому порядку.

 

Звертаємо увагу! У разі, коли скарга на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації, що подана особою, яка не має на це повноважень, або не містить відомостей про прізвище, ім’я, по батькові (найменування) скаржника, його місце проживання (місцезнаходження), суть (реквізити) оскаржуваного рішення, дій або бездіяльності, обставини, якими обґрунтовується порушення прав скаржника, дати, коли скаржник дізнався про порушення своїх прав (якщо зазначення такої дати є обов’язковим), повертається скаржнику на підставі мотивованого рішення Міністерства юстиції України, його територіального органу не пізніше як через 15 днів з дня її надходження. Повернення скарги не позбавляє скаржника права на повторне її подання в установленому порядку. Перебіг строку на оскарження зупиняється з дня подання скарги до дня її повернення скаржнику.

 

З метою відновлення порушених прав скаржників, в умовах воєнного стану, постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2022 № 696, було внесено  зміни до Порядку розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1128 (далі – Порядок), серед яких передбачається можливість проведення засідань Колегій під час дії воєнного стану.

 

Так наразі, відповідно до пункту 10 Порядку розгляду, розгляд скарг у сфері державної реєстрації під час дії воєнного стану проводиться без участі скаржника, державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації, територіального органу Мін’юсту, рішення, дія або бездіяльність яких оскаржується, а також інших зацікавлених осіб, зазначених у скарзі у сфері державної реєстрації або встановлених відповідно до відомостей реєстрів.

 

За результатами розгляду скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації територіальні органи Міністерства юстиції України приймають одне з таких мотивованих рішень, яке не пізніше наступного робочого дня з дня його прийняття розміщується на офіційному вебсайті Міністерства юстиції України чи відповідного територіального органу:

  • про задоволення скарги (якщо оскаржувані рішення, дії або бездіяльність не відповідають законодавству у сфері державної реєстрації);

  • про відмову в задоволенні скарги (якщо оскаржувані рішення, дії або бездіяльність відповідають законодавству у сфері державної реєстрації);

  • про залишення скарги без розгляду по суті.

Територіальні органи Міністерства юстиції України залишають скаргу на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації без розгляду по суті, якщо:

1) встановлений цим Законом для подання скарги строк сплив до дня її подання;

2) територіальним органом Міністерства юстиції України за результатами розгляду скарги з такого самого питання вже приймалося рішення про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні;

3) наявна інформація про відкрите за заявою скаржника судове провадження, предметом якого є оскарження тих самих рішень, дій або бездіяльності у сфері державної реєстрації;

4) скаргу подано особою, права якої у зв’язку з оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю у сфері державної реєстрації не порушено;

5) скаргу подано особою, яка не має на це повноважень;

6) скаржником подано до територіального органу Міністерства юстиції України заяву про залишення скарги без розгляду.

 

Слід зазначити, що рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України або до суду.

 

Додатково повідомляємо, що скарги можна подати за наступними адресами:

-м. Миколаїв, вул. 8 Березня, буд. 107;

-м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 34;

-м. Дніпро, пр-т. Дмитра Яворницького, 24А.

Також, є можливість подачі скарг в електронному вигляді на адресу електронної пошти:

-info@mk.minjust.gov.ua;

-info@dp.minjust.gov.ua.