20.12.2023
Головна | Новини
Три етапи набуття уповноваженою посадовою особою органів місцевого самоврядування права вчинювати нотаріальні дії щодо оформлення спадщини
Згідно зі статтею 37 Закону України «Про нотаріат» у сільських населених пунктах уповноважені посадові особи органу місцевого самоврядування наділені правом вчиняти такі нотаріальні дії як видача свідоцтва про право на спадщину та видача свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя.
Однак, належне оформлення спадщини є складною юридичною процедурою, яка потребує високої кваліфікації у галузі права з метою уникнення порушень прав та інтересів сільських жителів, які на сьогодні в переважній більшості є соціально незахищеними.
У зв’язку з цим, вчинення вищевказаних нотаріальних дій уповноважена посадова особа органу місцевого самоврядування має право здійснювати лише за умови дотримання наступних вимог:
* наявності вищої юридичної освіти;
* досвіду роботи у галузі права не менше трьох років;
* проходженні протягом року стажування у державній нотаріальній конторі або приватного нотаріуса;
* завершенні навчання щодо роботи з єдиними та державними реєстрами, що функціонують в системі Міністерства юстиції України;
* складанні іспиту зі спадкового права у порядку, встановленому Міністерством юстиції України.
Обов’язок забезпечити належну реалізацію положень Закону України «Про нотаріат» покладено на Міністерство юстиції України, у зв’язку з чим останнім було розроблено ряд нормативно-правових актів, зокрема:
- наказ Мін’юсту від 25.05.2015 № 779/5 «Про затвердження Порядку проходження уповноваженими посадовими особами органу місцевого самоврядування стажування в державній нотаріальній конторі або у приватного нотаріуса з питань оформлення спадкових прав»;
- наказ Мін’юсту від 25.06.2015 № 1075/5 «Про затвердження Порядку проведення іспиту комісією з питань складення іспиту зі спадкового права посадовими особами органів місцевого самоврядування, уповноваженими на вчинення нотаріальних дій»;
- наказ Мін’юсту від 07.12.2016 № 3595/5 «Про затвердження Порядку видачі свідоцтва про право на вчинення нотаріальних дій щодо оформлення спадкових прав».
Отже, отримання посадовими особами органу місцевого самоврядування права здійснювати оформлення спадкових прав є процесом, що потребує значного часу. Умовно цей процес можна розділити на три етапи, які містять в собі відповідні дії та заходи:
І етап – стажування:
* прийняття органом місцевого самоврядування рішення щодо направлення уповноваженої посадової особи на стажування;
* направлення органом місцевого самоврядування до відповідного територіального органу Міністерства юстиції України подання про направлення уповноваженої посадової особи на стажування, з долученням до нього необхідного пакету документів;
* видача територіальним органом Міністерства юстиції України наказу про проходження стажування уповноваженою посадовою особою;
* дії керівника стажування, визначеного відповідним наказом, щодо належної організації процесу стажування уповноваженої посадової особи;
* проходження уповноваженою посадовою особою органу місцевого самоврядування стажування протягом року;
* затвердження керівником територіального органу Міністерства юстиції України висновку про проходження стажування.
ІІ етап – складання кваліфікаційного іспиту зі спадкового права:
* оголошення Міністерством юстиції України дати проведення іспиту зі спадкового права;
* подання уповноваженою посадовою особою, яка успішно пройшла стажування, на ім’я голови органу місцевого самоврядування заяви про намір скласти іспит зі спадкового права;
* направлення органом місцевого самоврядування до Міністерства юстиції України подання на підставі заяви уповноваженої посадової особи з долученням до нього відповідного пакету документів;
* дії Комісії з питань складення іспиту зі спадкового права посадовими особами органів місцевого самоврядування, уповноваженими на вчинення нотаріальних дій (далі – Комісія) щодо організації та проведення іспиту;
* проведення іспиту у формі електронного анонімного тестування та виведення системою результатів цього тестування у вигляді відповідного повідомлення;
* прийняття Комісією на підставі результатів іспиту рішення про видачу свідоцтва про право на вчинення нотаріальних дій щодо оформлення спадкових прав (далі – свідоцтво) або відмову у його видачі;
* оголошення Комісією результатів проведення іспиту.
ІІІ етап – отримання свідоцтва про право на вчинення нотаріальних дій щодо оформлення спадкових прав:
* подання уповноваженою посадовою особою, яка успішно склала іспит, заяви на ім’я керівника органу місцевого самоврядування про внесення до Міністерства юстиції України подання про видачу свідоцтва;
* направлення органом місцевого самоврядування на підставі заяви до Міністерства юстиції України подання про видачу свідоцтва разом з відповідним пакетом документів;
* дії Міністерства юстиції України щодо опрацювання, розгляду документів та прийняття рішення для видачі свідоцтва;
* отримання свідоцтва органом місцевого самоврядування.