Збільшити розмір шрифту

20.12.2023

Головна | Новини

Три етапи набуття уповноваженою посадовою особою органів місцевого самоврядування права вчинювати нотаріальні дії щодо оформлення спадщини

Згідно зі статтею 37 Закону України «Про нотаріат» у сільських населених пунктах уповноважені посадові особи органу місцевого самоврядування наділені правом вчиняти такі нотаріальні дії як видача свідоцтва про право на спадщину та видача свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя.

Однак, належне оформлення спадщини є складною юридичною процедурою, яка потребує високої кваліфікації у галузі права з метою уникнення порушень прав та інтересів сільських жителів, які на сьогодні в переважній більшості є соціально незахищеними.

У зв’язку з цим, вчинення вищевказаних нотаріальних дій уповноважена посадова особа органу місцевого самоврядування має право здійснювати лише за умови дотримання наступних вимог:

* наявності вищої юридичної освіти;

* досвіду роботи у галузі права не менше трьох років;

* проходженні протягом року стажування у державній нотаріальній конторі або приватного нотаріуса;

* завершенні навчання щодо роботи з єдиними та державними реєстрами, що функціонують в системі Міністерства юстиції України;

* складанні іспиту зі спадкового права у порядку, встановленому Міністерством юстиції України.

Обов’язок забезпечити належну реалізацію положень Закону України «Про нотаріат» покладено на Міністерство юстиції України, у зв’язку з чим останнім було розроблено ряд нормативно-правових актів, зокрема:

- наказ Мін’юсту від 25.05.2015 № 779/5 «Про затвердження Порядку проходження уповноваженими посадовими особами органу місцевого самоврядування стажування в державній нотаріальній конторі або у приватного нотаріуса з питань оформлення спадкових прав»;

- наказ Мін’юсту від 25.06.2015 № 1075/5 «Про затвердження Порядку проведення іспиту комісією з питань складення іспиту зі спадкового права посадовими особами органів місцевого самоврядування, уповноваженими на вчинення нотаріальних дій»;

- наказ Мін’юсту від 07.12.2016 № 3595/5 «Про затвердження Порядку видачі свідоцтва про право на вчинення нотаріальних дій щодо оформлення спадкових прав».

Отже, отримання посадовими особами органу місцевого самоврядування права здійснювати оформлення спадкових прав є процесом, що потребує значного часу. Умовно цей процес можна розділити на три етапи, які містять в собі відповідні дії та заходи:

І етап – стажування:

* прийняття органом місцевого самоврядування рішення щодо направлення уповноваженої посадової особи на стажування;

* направлення органом місцевого самоврядування до відповідного територіального органу Міністерства юстиції України подання про направлення уповноваженої посадової особи на стажування, з долученням до нього необхідного пакету документів;

* видача територіальним органом Міністерства юстиції України наказу про проходження стажування уповноваженою посадовою особою;

* дії керівника стажування, визначеного відповідним наказом, щодо належної організації процесу стажування уповноваженої посадової особи;

* проходження уповноваженою посадовою особою органу місцевого самоврядування стажування протягом року;

* затвердження керівником територіального органу Міністерства юстиції України висновку про проходження стажування.

ІІ етап – складання кваліфікаційного іспиту зі спадкового права:

* оголошення Міністерством юстиції України дати проведення іспиту зі спадкового права;

* подання уповноваженою посадовою особою, яка успішно пройшла стажування, на ім’я голови органу місцевого самоврядування заяви про намір скласти іспит зі спадкового права;

* направлення органом місцевого самоврядування до Міністерства юстиції України подання на підставі заяви уповноваженої посадової особи з долученням до нього відповідного пакету документів;

* дії Комісії з питань складення іспиту зі спадкового права посадовими особами органів місцевого самоврядування, уповноваженими на вчинення нотаріальних дій (далі – Комісія) щодо організації та проведення іспиту;

* проведення іспиту у формі електронного анонімного тестування та виведення системою результатів цього тестування у вигляді відповідного повідомлення;

* прийняття Комісією на підставі результатів іспиту рішення про видачу свідоцтва про право на вчинення нотаріальних дій щодо оформлення спадкових прав (далі – свідоцтво) або відмову у його видачі;

* оголошення Комісією результатів проведення іспиту.

ІІІ етап – отримання свідоцтва про право на вчинення нотаріальних дій щодо оформлення спадкових прав:

* подання уповноваженою посадовою особою, яка успішно склала іспит, заяви на ім’я керівника органу місцевого самоврядування про внесення до Міністерства юстиції України подання про видачу свідоцтва;

* направлення органом місцевого самоврядування на підставі заяви до Міністерства юстиції України подання про видачу свідоцтва разом з відповідним пакетом документів;

* дії Міністерства юстиції України щодо опрацювання, розгляду документів та прийняття рішення для видачі свідоцтва;

* отримання свідоцтва органом місцевого самоврядування.