Збільшити розмір шрифту

28.05.2025

Головна | Новини

Право — це чіткість та захист

У державі, де право має силу, кожен нормативно-правовий акт органу виконавчої влади має не лише відповідати Закону, а й захищати права людини. Саме для цього існує механізм державної реєстрації нормативно-правових актів, регламентований постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» та Указом Президента України від 3 жовтня 1992 року № 493/92 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади». Цей механізм покликаний забезпечити відповідність таких актів Конституції та законам України, а також дозволяє виявляти та усувати неузгодженості, дискримінаційні формулювання або нечіткі норми ще до того, як документ набуде чинності.

На практиці трапляються випадки, коли через нечітко сформульовані положення нормативно-правових актів виникають труднощі у реалізації передбачених пільг чи прав.
До прикладу, нормативно-правовий акт, що регулює порядок надання соціальних або медичних послуг, може містити нечіткі терміни, відсутність конкретних критеріїв чи суперечності з чинним законодавством. Це призводить до правової плутанини як для виконавців, так і для громадян, які мають право на відповідні гарантії.

Щоб запобігти таким проблемам, Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції(м. Одеса) запровадило практику попередньої правової експертизи проєктів нормативно-правових актів. Це дієвий і інноваційний підхід, який допомагає суб’єктам нормотворення готувати якісні нормативно-правові акти, що підлягають державній реєстрації.

Що це дає?
Фахівці перевіряють ще не затверджені проєкти актів на:

  • відповідність законодавству;
  • коректність термінології;
  • наявність дискримінаційних чи невизначених норм;
  • дотримання стандартів щодо персональних даних, гендерної рівності, правової визначеності.


Саме в такому порядку було вчасно виявлено та усунуто недоліки в проєкті акта щодо медичного обслуговування чорнобильців. Зокрема, виправлено неточності у визначеннях, додано чіткі критерії, усунено правову невизначеність.

Завдяки ефективній взаємодії між юристами Південної юстиції та фахівцями Кіровоградської ОВА розпорядження голови ОВА «Про затвердження Порядку використання коштів обласного бюджету на пільгове медичне обслуговування осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» пройшло державну реєстрацію без зауважень і було офіційно опубліковане в медіа. У результаті — постраждалі громадяни отримали повноцінний доступ до пільг.

Так, попередня правова експертиза значно зменшує кількість відмов у державній реєстрації нормативно-правових актів, знижує потребу у тривалих доопрацюваннях, а також дозволяє своєчасно виявляти й не реєструвати акти, які не відповідають законодавству та не підлягають державній реєстрації. Це пришвидшує процес реєстрації якісних і законних нормативно-правових актів.

Завдяки такій експертизі вдається вчасно усувати недоліки: уточнювати формулювання, додавати чіткі правові критерії, уникати суперечностей із законами, а отже — підвищувати якість нормативного регулювання ще до офіційного ухвалення акта.

Напрацьована практика ефективної взаємодії між юристами Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції та місцевими органами виконавчої влади дозволяє забезпечити швидке проходження державної реєстрації актів без зауважень. Це, своєю чергою, сприяє реальному доступу громадян до гарантованих державою пільг і прав.

Попередня правова експертиза — це не формальність. Це дієвий інструмент, який дозволяє підвищити якість державних рішень, прискорити процедури та підкріпити довіру громадян до дій влади.

З початку 2025 року фахівцями Управління державної реєстрації нормативно-правових актів Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) вже зареєстровано 133 нормативно-правові акти.

Закон має працювати — і він дієво працює, коли його вчасно перевіряють і вдосконалюють.