03.02.2025
Головна | Новини
Підвищення кваліфікації державних службовців
Навіть під час воєнного стану державні службовці повинні навчатись та підвищувати свій професійний рівень. Виконання індивідуальної програми професійного розвитку державного службовця, який займає посаду державної служби категорії “Б” або “В”, є актуальним і у 2025 році
Питання виконання державним службовцем індивідуальної програми професійного розвитку закріплено на законодавчому рівні.
Стаття 48 Закону України «Про державну службу» передбачає, що державним службовцям створюються умови для підвищення рівня професійної компетентності шляхом професійного навчання, яке проводиться постійно.
Сьогодні фактично всі питання організації функціонування державної служби пов’язані із якісним підвищенням професіоналізму державних службовців та рівнем їхньої освіти, яка, своєю чергою, пов’язана із розвитком системи професійної підготовки. Система підготовки, перепідготовки, спеціалізації та підвищення кваліфікації державних службовців – це цілеспрямована й чітко організована сукупність елементів (кожен із яких є правовим інститутом та складною підсистемою), вся діяльність яких спрямована на досягнення єдиної мети – забезпечення державних органів необхідною кількістю високопрофесійних і всебічно підготовлених кадрів державних службовців, що володіють сучасними науковими знаннями, навичками та вміннями й здатні до ефективного здійснення цілей і функцій правової держави у своїй практичній діяльності.
Мета професійного навчання державних службовців – забезпечити високий рівень ефективності, набуття та вдосконалення їхніх професійних знань, умінь та навичок, що забезпечує відповідний рівень їхньої професійної кваліфікації для професійної діяльності.
Підвищення кваліфікації – це набуття учасниками професійного навчання нових та/або вдосконалення раніше набутих компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань.
Основними видами підвищення кваліфікації державних службовців, що забезпечують його безперервність, є:
– навчання за професійними програмами підвищення кваліфікації державних службовців;
– тематичні постійно діючі семінари;
– спеціалізовані короткострокові навчальні курси;
– стажування – набуття учасниками професійного навчання практичного досвіду виконання завдань та обов’язків у професійній діяльності або галузі знань;
– самостійне навчання (самоосвіта).
За тривалістю та інтенсивністю програми підвищення кваліфікації поділяються на:
– довгострокові (професійні (сертифікатні)) програми підвищення кваліфікації обсягом не менше двох кредитів ЄКТС;
– короткострокові програми підвищення кваліфікації обсягом 0,2 – 1 кредит ЄКТС.
За змістом програми підвищення кваліфікації поділяються на:
1) загальні програми – програми, які охоплюють загальні питання державного управління, питання запобігання корупції, зміни у законодавстві з питань державної служби, європейської та євроатлантичної інтеграції, із забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків, підвищення рівня володіння іноземною мовою, яка є офіційною мовою Ради Європи, державною мовою, а також інші питання, визначені відповідними державними, регіональними, місцевими програмами, стратегіями;
2) спеціальні програми – програми, які охоплюють питання функціонування та основних напрямів діяльності окремого державного органу.
Служба управління персоналом державного органу веде облік кредитів Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи (далі – кредит ЄКТС) за кожним видом професійного навчання та вносить відомості до особової картки держслужбовця. Держслужбовці у межах виконання індивідуальних програм мають набрати не менше одного кредиту ЄКТС протягом календарного року.
Нарахування кредитів ЄКТС здійснюється на підставі оригіналів дипломів, свідоцтв, посвідчень, сертифікатів та інших документів, які відповідно до законодавства підтверджують проходження професійного навчання, а також за результатами навчання за програмами підвищення кваліфікації та участі у заходах з обміну досвідом в країні та за кордоном, на підставі довідок про результати стажування в Україні або інших документів про проходження стажування за кордоном та на підставі оригіналів відповідних документів про проходження професійного навчання – самоосвіти державного службовця.
Система професійного навчання державних службовців може успішно реалізуватися лише за умов системного та обґрунтованого індивідуального плану, в якому враховано потреби професійного навчання, який створює мотиваційний механізм та стимулює державних службовців до постійного оновлення своїх знань і професійних компетенцій.
Таким чином, професійне навчання державних службовців є одним із важливих напрямів у системі кадрового забезпечення державного управління високоефективними та компетентними кадрами, а подальший розвиток системи професійного навчання нерозривно пов’язаний зі зміцненням державної служби України.